tisdag 1 april 2014

Tårtbotten

Idag gjorde jag äntligen en tre-lika tårtbotten. Den blev perfekt. Det jag verkligen önskar mig är en tårtbottendelare.

Tre -lika-tårtbotten:

Ta tre exakt likadana glas. Knäck 5 ägg i glas ett. Häll socker i glas två. Det ska vara lika mycket som äggen. I glas tre häller du i 1/3 potatismjöl sedan fyller du upp med mjöl så det blir lika mycket som äggen och sockret. 
Blanda sedan ägg och socker och vispa riktigt vitt. Jag körde i maskinen 7 minuter på medelhastighet.
Häll mjölblandningen i en skål och tillsätt 2-3 tsk vaniljsocker och 1/2 tsk bakpulver. 
Rör om så det blandas. 
Jag hällde över äggsmeten i en mindre bunke.
Sikta sedan ner mjölblandningen i äggsmeten. Vänd försiktigt ihop allt. Inte länge eller vispa med elvisp eller maskinen!! Då blir bottnen kompakt och seg.
Häll smeten i en 24 cm smord springform. Grädda i nedre delen av ugnen i 30-35 min i 175 grader. Öppna inte luckan förräns i slutet när du ska känna med en sticka. 
När kakan är klar lägger du ett bakplåtspapper på ett fat eller liknande. Lägg fatet över springformen och vänd springformen försiktigt upp och ner. Låt kallna helt innan du skär den i två eller tre bottnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar